منـــیــبــــــــــــ

اللهم ارحم من لایرحمه العباد، و اقبل من لایقبله البلاد...

منـــیــبــــــــــــ

اللهم عجل لولیک الفرج
و العافیة و النصر،
و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و محبیه،
بحق فاطمة الزهراء....

موسسه بیان معنوی

افتضاحی به اسم کلاه پهلوی

 

 به نظر می رسد سریال پر حاشیه (کلاه پهلوی) که به عقیده برخی مدیران رسانه ملی از افتخارات صدا و سیما در عرصه ساخت مجموعه های فاخر محسوب می شود با روندی تند در حال حرکت به سمت اشاعه برخی فرهنگی های غربی و ضد ارزش در جامعه ایرانی است و با گذشتن از برخی انتقادات نسبت به تحریفات تاریخی این سریال؛ به نظر می رسد دیدن بسیاری از صحنه ها و دیالوگ های این مجموعه تلویزیونی نیز برای مخاطبین کم سن و سال تلویزیون صلاح نباشد .

این سریال که به بهانه روایت بخشی از تاریخ ایران در زمان حکومت رضاخان و مسئله کشف حجاب کلید خورده است باگذشتن از چندین قسمت و عبور کردن از خط حیا به سمتی حرکت می کند که نوعی روایت گری روابط غربی را در بر دارد؛ روابطی که عنوان آنها همواره در عرصه فرهنگ و هنر این کشور مورد مخالفت های شدید بوده است .

طرح و عادی سازی مسئله خیانت ، ایراد دیالوگ های زننده ، پوشش های نامناسب و تطهیر برخی چهره های بی بند و بار در این سریال کار را به جایی رسانده که مخاطب به جای درس گرفتن از تاریخ بیشتر به دنبال ماجراهای غیر اخلاقی این قصه می رود و هرهفته منتظر خیانتی دیگر از سوی یکی از سوژه های زن یا مرد این سریال بشیند.

سریالی که نماد زن های مومن در آن خانه نشینی و انزواست و نماد زن های متجدد همواره بی حیایی ، بی بند و باری و محجبوبیت در نزد گروه های اجتماعی است چگونه می تواند آثار زیان بار کشف حجاب را برای نسل امروزی ایران روایت کند ؛ بیان دیالوگ های کلیشه ای از سوی برخی چهره های مذهبی این سریال نیز از عوامل دیگری است که مخاطب را بیش از پیش از قصه و هدف اصلی ماجرا دور نگاه می دارد و بیشتر وی را به جست و جو در رابطه با موضوع هیجان انگیز خیانت سوق می دهد .

جالب اینجاست که نماد یک زن بیدار شده کسی است که توانسته با کشف حجاب و شرکت در چند مهمانی مختلط خود را به افراد با نفوذ از طریق حیازدایی نزدیک کند و برای خود قدرت و ابتکار عمل به ارمغان بیاورد ؛ مه لقا همسر صمصام خان در پی مراوده با مادام از حق و حقوق خود آگاه می شود و به مقابله با زورگویی های همسر می پردازد   رفتار ظالمانه امثال صمصام خان با همسرانشان که آشکارا با ادبیات شلاق و زور سخن می گویند هم به مشروعیت و محبوبیت تلاش بانوان نو اندیش کمک می کند که زنان بسیاری را از کتک و مظلومیت به حضور در جامعه و احقاق حق خود تشویق شوند و در نهایت قدرت مه لقا در مراوده با افرادی نظیر رئیس اداره سیاسی به جایی می رسد که برای رهایی از شوهر خود و مراوده با یک مرد فرانسوی؛ خان را به فرانسه میفرستد و خود به عشقبازی با مرد معلوم الحال فرانسوی که در این سریال نماد عشق یک زن بیدار شده از خفقان تعهد است می پردازد!

نکته ای که از همه این مسائل بیشتر ذهن مخاطب را درگیر می کند نزدیک شدن قصه این داستان به سریال هایی است که از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود ، میزان بی بند و باری زنان متأهل در این سریال به حدی است که مخاطب را به یاد سریال های منطقه آمریکای لاتین و ترکیه ای می اندازد که همواره از سوی بسیاری از کارشناسان علوم رفتاری دیدن آنها برای مخاطب و زندگی زناشویی به مثال سم تلقی شده است .

به هر ترتیب در سخن آخر باید گفت که وا نهادن اصل هدف تولید آثار تاریخی به تحریف و درگیر شدن در ماجراهای بی نتیجه کلاه پهلوی را به افتضاحی عظیم برای رسانه ملی تبدیل ساخته است و هر چه از ادامه ماجرا بر شخصیت های این سریال می گذرد بیشتر سازندگان این سریال به منجلاب  بی برنامگی در ساخت سریال های ایرانی فرو می روند .

سراج24


 

         
  • چشم به راه

کلاه پهلوی

نظرات (۴)

  • علیرضا ایزدی
  • سلام.به نظر شما برا نشون دادن بی حجابی زنان در دوره پهلوی ، چه تصویری باید از زن اون موقع نشون داد؟
    پاسخ:

    من خدمت دیگر عزیزان هم عرض کردم، مسئله این است که چرا باید نشون بدیم؟!!

    فقط برای نشان دادن تاریخ؟!!!!

    مگه تمام تاریخ ایران اینطور بوده؟!

    بنظر من نشون دادن همه چیز از دوران سیاه تاریخ ما صحیح نیست...

    نمی گم تاریخو عوض کنن اما چرا برای نشون دادن تاریخ باید مرتکب گناه بشیم و

    آن پوشش ها و دیالوگ ها و... را نشان بدیم؟!!

    واقعا ارزشش رو داره؟!!....

     

    سلام..
    به شدت باهاتون موافقم...
    چی بگم..
    فقط هزینه بیت المال و حروم این فیلم کردن...
    هعی
    التماس دعا
    یاعلی مددی
    پاسخ:

    ....

    منم چیز دیگه ای نمیگم.

    ...

    یا علی.

    همه زحمت می کشن

    یه کمی هم ببینده باید زحمت بکشه فکر کن ، همیشه لقمه ی آماده فایده نداره ، داره

    به نظر من خیلی فیلم خوبی

    این کثافت کاری هاشون ، نشون دهنده شخصیت کثیف اون دوران هست

    حالا یکی خوشش بیاد ، یکی هم آگاه شه به فکر بیفته این بلا سرش نیاد یه اتفاق طبیعی هست

    اینجور که شما نوشتی (شادیم سراج ) به خدا  هم ایراد بگیریم (نعوذبالله ) چرا سوره یوسف رو وحی کردی واسه رسول الله  بعضیا یاد می گیرن

    به نظرم بعضی از این نقدها بیشتر از این که کار دوستان دانا باشه یا کار دوستان نادان یا دشمنان داناست

    چرا که فیلم هاو سریال های چرندی که درست میشه و پر ا منکرات هست رو ول کردن رسیدن به این

    شاید همیشه دیواری کوتاهتر از ریشوها در ایران نیست

    نقد باید منصفانه و دقیق باشه نه از روی جو گیر ی و داغ شدن

    مخصوصن که نوشته زنان چادری نماد تو خونه موندن هست تو این فیلم انوقت نو کدوم قسمتش اینجوری بوده ؟ حتمن از اون موقع که مریلازارعی فوت شده اینطور شده (نقش به این گیرایی ، الگو به این قشنگی برای زن ایرانی , محجبه دانا زیرک اجتماعی مذهبی قرآن خون شوهر دار خانه دار همسر دوست چی بگ دیگه ) یه کم انصاف چیز خوبیه

    اتفاقن این فیلم از اون دسته فیلم هایی هست که به خوبی روابط پاشیده شده زندگی خانوادگی که براساس کج فهمی های دینی و اجتماعی (صمصام) و روشنفکر نماهای غرب زده که حتی به اعتفادات خودشون پایبند نیستن رو به خوبی نشون داده (همه دوزاری های فیلم که از غرب اومدن مشمول این بند  میشن )

     

    پاسخ:

    من این مقاله رو از سراج اوردم اما خودم هم تاحدود زیادی قبولش دارم...

    اوایل منم طرفدار این سریال بودم و راوی تاریخ ایران می دونستمش،

    اما بنظرم نشون دادن همه چیز از دوران سیاه تاریخ ما صحیح نیست...

    نمی گم تاریخو عوض کنن اما چرا بریا نشون دادن تاریخ باید مرتکب گناه بشیم و

    آن پوشش ها و دیالوگ ها و... را نشان بدیم؟!!

    واقعا ارزشش رو داره؟!!....

  • قلمداد ظهور
  • می گویند تو کریمی، تو رحیمی، تو رفیقی، و تو رضایی...
    پاسخ:
    یا رضا...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">